Zalety i wady korzystania z turbosprężarek

Istnieją takie urządzenia, o których na co dzień nie mamy pojęcia, a które zdecydowanie mogą polepszyć komfort naszego życia. Pewnie nie raz w trakcie jazdy autem marzyłeś o tym, by silnik lepiej pracował, nie wiedziałeś jednak jak to uczynić. Z pomocą przyjść może ci zamontowanie w samochodzie turbosprężarki.

Turbosprężarka to, ujmując fachowo, maszyna wirnikowa, która składa się z turbiny i sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Turbosprężarka doładowuje silnik spalinowy, sprężone powietrze przepływające przez sprężarkę zasila silnik. Wprowadzona w większej ilości do silnika jakość sprężonego powietrza zwiększa moc silnika. Urządzenie to opatentowano w 1973 roku i zastosowano w samochodach ciężarowych. Następnie w autach osobowych.

Jakie korzyści przynosi nam zamontowana w aucie turbosprężarka? Jej zamontowanie w silniku zdecydowanie poprawia sprawność silnika, ponieważ wykorzystuje się energię gazów wydechowych. Podnosi się także wysilenie, przez co silnik o o kreślonej mocy ma mniejsze rozmiary i masę. Podnoszą się także niższe obroty maksymalnego momentu obrotowego. Cylinder lepiej opłukiwany jest ze spalin, a także odczuwamy większą wysokość pracy silnika (nie występuje odczuwalny spadek mocy w miarę spadku ciśnienia atmosferycznego).

Oczywiście oprócz licznych zalet turbosprężarki, jak każdy sprzęt mają też swoje wady. Warto wiedzieć, że podczas sprężania zachodzi ujemnie działający wzrost temperatury czynnika roboczego, aby mu zapobiec warto zainwestować w dobrej jakości, wysokiej klasy chłodnicę w układzie doładowania. Jedynie wtedy odczujemy korzyści płynące z posiadania turbosprężarki. Mechanicy zwracają także uwagę na fakt, iż podczas pracy w szybkozmiennych obciążeniach wydatek turbosprężarki nie zawsze dobrany jest optymalnie do obciążenia, dlatego też montując ją w aucie warto zaopatrzyć się o układy regulowanych kierownic w sprężarce, zawory upustowe, układy bi-turbo. Jeżeli będziemy jednak chcieli turbosprężarkę zamontować w aucie, pamiętajmy, że im większa jest złożoność silnika, tym więcej miejsca wymaga jego wbudowanie. 

Jednak widoczna jest przewaga zalet nad wadami tego rodzaju sprzętu. Niemal wszystkie obecnie produkowane silniki wysokoprężne silniki są silnikami turbosprężarkowymi. Uzupełniane są od razu o elementy poprawiające widocznie jakość ich funkcjonowania, np. tzw. intercooler. 

 
Our website is protected by DMC Firewall!